בית האורווה – דירת קבלן נבנתה סביב קירות וחומה היקפית של אורוות סוסים \ קלפטיש מגזין

צילום: שי אפשטיין
דירת קבלן בפרויקט חדש נבנתה סביב קירות וחומה היקפית של אורוות סוסים מימי ראשוני המתיישבים במושבה. העבר השמור המשולב בעתיד המצוחצח עורר את השראתה של האדריכלית אשר תכננה ועיצבה את הדירה. והתוצאה, לפניכם:
בשנת 1884 בימיה הראשונים של גדרה, רחוב הבילויים שימש כרחוב המסחרי הראשון של המושבה. משני עבריו ומאחורי מבנה הציבור והמסחר נבנו בתיהם של המתיישבים הראשונים. לכל בית הייתה אורוות סוסים בנוייה מגיבוב של אבנים מקומיות. פרויקט "בית הארווה" בגדרה הינו בניין חדש בן זמננו שסביב כל היקפו נשתמרו הקירות והחומה ההיקפית של ארוות הסוסים הישנה. כשנכנסתי לדירת הגן בקומה הראשונה של הבניין בפעם הראשונה זה הדבר הראשון שקלטו עיניי. נדהמתי לראות את האותנטיות של הקירות מסביב ואת היופי שבין הישן לחדש.
החומה אשר ניבטת מכל חלון בבית ומשמשת כחומה פרטית של דירת הגן הייתה עבורי למוטיב המרכזי בתכנון ועיצוב הבית. חלל היום הציבורי בבית משמע אזור המטבח, פינת האוכל והסלון אשר נגישים מאוד אל החוץ והגינה ולכן היה לי חשוב להשתמש במוטיבים מקשרים בין השניים. כך למשל, ירוק זית הינו הצבע שנבחר לארונות הנמוכים במטבח משום שמתכתב עם הירוק בחוץ.   >> לכתבה המלאה